Dortmund 16. – 20. april 2008

Vores forventning til at skulle køre med tog i 9 timer dagligt i 5 dage var ikke de mest optimistiske. Det startede i fin stil med høje krav til rettidighed og præcision, men de sidste 2 dage var med matte øjne, og tung opfattelsesevne når en rangerbevægelse gik galt for anden gang . Det var et fælles træk for alle udstillere på Intermodellbau 2008 at energien forsvandt som dagene gik, og til sidst skulle søndagen blot overstås på en anstændig måde.

Koncentration om arbejdet på opstilligen
Standen

Det var en meget stor oplevelse med 8 store udstillingshaller og en velkørende organisation til at sørge for alt det praktiske. Vi skulle bare stille anlægget op og køre med tog, alt andet var der tænkt over og sørget for. Det samlede besøgstal var over 100.000 hvoraf de 50.000 besøgte de 2 haller med modeljernbaner, og det er lidt mere end de ca. 6000 som vi er vant til på en Skandinavisk udstilling.

MIBA fotograf i aktion.

I løbet af de 5 dage fik vi besøg af fotografer fra MIBA, Eisenbahn Magazin, Eisenbahn Kurier, MOBA og Spanske Maquetren. Interessen fra publikum lå på samme niveau som på andre udstillinger, og enkelte kendte endda til Jappe Bruk på forhånd og havde afsat tid til et grundigt studie ved selvsyn. Sprog og tema var ikke nogen barrierer for mange interesserede spørgsmål.

Morgen rengøring.

Et anden side af de 5 udstillingsdage som publikum ikke ser, er den daglige morgenrengøring af anlægget, og det daglige vedligehold og eftersyn af rullende materiel på et hotelværelse. Den daglige arbejdstid løber derfor op i 11 timer, og med transporttid til og fra hallen i myldretiden er der lige tid til aftensmad inden søvnbehovet trænger sig på. Heldigvis er det kun en hobby.

Daglige vedligehold af rullende materiel.

Det var til tider overvældende at stå ved Jappe Bruk med besøgende i flere rækker. I en enkelt periode var vi nødt til at indlægge pauser i driften og lade et tog stå på fotogene steder indtil alle fotografer var tilfredse. Under sådanne forhold er det svært at holde trit med køreplanen, men nu ved vi hvordan det må føles at gå på den røde løber badet i blitzlys.

Trængsel foran Jappe Bruk