Øresund 15. juli 1986

Øresund rundt med Gale-Tours

Jernbane i Skåne i 1986.
Y3 “Kamel” paa Malmö Central. Klik for stort billede.

Gale-Tours var blevet opmærksom paa billige rundtursbilletter til Sverige, og 4 fjellændinge tilmeldte sig den udbudte tur. Billetten galt til en rundtur om Øresund i valgfri retning med færgerne København – Malmö og Helsingør – Helsingborg. I Sverige var billetten kun gyldig i Pågatåget Malmö – Eslöv/Landskrona/Helsingborg C

Vi valgte at starte fra Havnegade 10 med Flyvebådene til Skeppsbron i Malmö. Et passende sted at indtage formiddagskaffen, og lade op til dagens oplevelser.

Pågatåg X10 fra Malmö C nærmer sig Frihamnsviadukten. Klik for stort billede.

Her blev Malmö Central med den flotte perronhal besigtiget. Der var indlagt en gaa tur ud til Frihamnsviadukten, hvorfra det yderste at stationen kan beses.

Videre til Eslöv paa Stambanen til Stockholm. Der var tid til en lille rundtur, og der passerede nogle spændende tog. Saa var det retur til Lund og skifte tog mod Landskrona. Landskrona var paa denne tid en lille passager station, og havde levet nogle aar i skyggen af nedlæggelses spøgelset, men Pågatåget fik vendt udviklingen.

Da 900 og Da 906 parkeret i et perron spor i Eslöv. Klik for stort billede.

 

Pågatågets linjenet.
SJ nærtrafik er Rc6 1300 + B15 + AB3 og Pågatåget med X10. Eslöv. Klik for stort billede.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rc 1357 med tog mod Göteborg passere Kävlinge. Klik for stort billede.
Rc5 1327 ankommer Helsingborg Rbg fra Åstorp med et stamme kølevogne. Klik for stort billede.
Helsingborg C. Klik for stort billede.

Fra Landskrona tilbage til Kävlinge hvor der var et lille ophold inden toget mod Helsingborg C afgik. Vi stod af i Ramlösa der ligger ved Helsingborg Rangerbanegård. Der var fin udsigt over det yderste af banegaarden, og travlhed med ankommende og afgaaende godstog og omfattende rangering.

 

V4 145 ankommer med et rangertræk fra Helsingborg F. Klik for stort billede.

Videre det lille stykke til Helsingborg C. Helsingborg C var en lille passager station, men dog vigtige paa grund af godsforbindelsesbanen til Helsingborg F. Vi fulgte sporet over havnepladsen til Helsingborg F, og der er ikke noget at sige til at byen arbejder for at faa ændret banegaards forholdene. Reglerne siger, at der skal gaa en portør med et flag foran et rangertræk paa havnebanen, saa det tager sin tid og trækkene er lange.

V4 145 ankommer til Helsingborg F med et rangertræk fra Helsingborg C. Klik for stort billede.

I Helsingborg F er der livlig aktivitet. Der er faa perronspor og godsspor paa stationen, og kun 3 spor ud til en rangerbanegaard lidt fra havnen. Persontog gøres klar paa rangerbanegaarden og trykkes ind til Helsingborg F lige før de skal afgaa. Ligeledes fjernes ankommende tog ogsaa hurtigt. Samtidig skal der rangeres til og fra færgerne og køres rangertræk til og fra Helsingborg C.

Dagen sluttede med middag paa færgen, hvor vi fik taget 3 turer over sundet i straalende sol, og med vinduesplads mod Danmark.

 

 

R4 1316 + AB7 + B15 + B12 ankommer til Helsingborg F. Klik for stort billede.
Z66 596 med tog 252´s gennemgaaende vogne fra færgen til Hässleholm og Narvik. Klik for stort billede.