Tyskland 1. – 2. september 1995

Zug und Sitze

BR143.215 med RB15007 i Züssow kl 07:15. Klik for stort billede.
Fire BR 771 ved Wolgast Fähre kl, 08:05. Klikl for stort billede

En artikel i Eisenbahn Magazin gjorde Gale-Tours opmærksom paa produktet Schönes Wochenende Ticket, der tillod ubegrænset rejse inden for 24 timer med alle RE og RB tog. Prisen laa paa 30 DM, og med en tilslutning paa DSB fra København til Varnemünde kunne rejsen gennemføres for 150 Dkr. En hurtig gallupundersøgelse blandt kunderne gav tilslutning fra 6 fjellændinge. Planlægningen blev igangsat og diverse kontakter med adgang til Kursbuch 95/96 Gesamtausgabe blev aktiveret. Der kunne arrangeres en fin rundtur i det nord-østlige Tyskland. Se planen for turen

2 stammer BR771 mødes i Zinnowitz kl. 08:40. Klik for stort billede.

Afgang fra København H med IP 309 “Ostsee Express” til Gedser. Her ventede M/F Knudshoved, hvor der var arrangeret rundtur paa skibet under overfarten til Varnemünde. Vi blev lidt forsinket i afgang fra Gedser, og den vagthavende paa broen regnede ikke med, at det blev indhentet inden ankomst i Varnemünde. Lige i Varnemünde havde vi turen mest kritiske overgang til S-bahn til Rostock. Vi holdt os parat ved landgangen, og kom hurtigt igennem pas og told og over til stationen, hvor vi kunne springe paa S-bahn til Rostock Hbf. Her var der et lidt længere ophold inden afgang mod Stralsund.

2 gange dobbeltstockwagen i Wolgast Stadt kl. 09:45. Klik for stort billede.

Selv om klokken kun var 05:29 var der liv paa Stralsund station ved dagens første IR tog mod Berlin, og heldigvis betød det at bagerudsalget havde rigeligt med duftende brød. Indtil nu har det været BR 143 og Dobbelstockwagen

BR 112.008 med RB 3181 i Züssow kl 11:22. Klik for stort billede.

Fra Stralsund til Züssow var det DR Vierachsige Rekowagen, og fra Züssow til Wolgast Hafen var det igen BR 143 og med 2 Dobbeltstockwagen. Wolgast ligger ved et lille sund ved øen Usedom og byen har 3 stationer. Wolgast Stadt, Wolgast Hafen paa fastlandet og Wolgast Fähre paa Usedom. Heldigvis kan den sidste naas med en fodtur paa 1000 meter.

2 stk.  BR 232 “Ludmilla” i Pasewalt kl. 12:30. Klik for stort billede.

Vi var en tur til Zinnowitz med Usedomer Bäderbahn. Paa Usedom var det BR 771 ”Ferkeltaxi” der stod for transporten. Der blev kørt med op til 4 enheder sammen. Efter den korte ø udflugt var det fodtur tilbage til Wolgast Stadt, og med en fuldt belagt Dobbeltstockwagen tilbage til Züssow.

BR143.047 i Güstrow kl. 14:55. Klik for stort billede.

Fra Züssow til Pasewalk blev det BR 112 og et langt træk moderne IR vogne, der nemt kunne tage de mange rejsende fra Usedom. Det har sikkert været skiftedag i ferieboligerne paa øen.

I Pasewalk havde ”Ludmillaerne” bygget rede, og der blev et lille ophold inden turens længste stræk tilbage til Güstrow skulle tilbagelægges. Turen blev kørt med et enkelt BR 628 sæt, og bragte os gennem et fladt landskab med mange nedlagte industrier og rustne sidespor.

Fra Güstrow gik turen tilbage til Rostock Hbf ad sidebanen via Priemerburg, og derfra til Warnemünde. Her ventede et tiltrængt maaltid paa M/F Warnemünde under turen til Gedser.

Fra Gedser bragte IP 204 “Neptun” os tilbage til København H. Turen tog præcis 24 timer og 35 minutter.