Bodø 1. – 4. oktober 1998

4000 Km i tog

El16.2206 med nattoget til Oslo venter afgang i Trondheim.
Morgen ekspressen fra Oslo til Trondheim er ankommet i Dombås.Di3.630 med middagstoget til Åndalsnes holder parat. Klik for stort billede.

(Artikel i Fiksdalposten 1998)

Di6.701 med et godstog til Dombås lige uden for Åndalsnes. Klik for stort billede.

FSB Gale-Tours har netop gennemført en rejse for en lukket selskab af fjellandske distriktschefer og privatbanedirektører. Ifølge Fiksdalpostens kilder drejede det sig om tur til den norske by Bodø, og hvad deltagerne ville der er uklart for redaktionen. Vi har derfor besluttet at efterforske rejseruten, således at læseren selv kan tænke sit om denne tur, og især må vi påpege det noget utraditionelle udgangspunkt i København. Hvad er der i vejen med udgangspunkt i Albatros eller Jomsborg?.

Di3.630 med eftermiddagstoget til Dombås holder parat i Åndalsnes. Klik for stort billede.
Di3.630 paa svingskiven i Dombås i den sidste aften sol. Klik for stort billede.
Di4.651 med dag ekspressen til Trondheim holder klar i Bodø paa en grå formiddag. klik for stort billede.

Selskabet forlod København H og kørte 46,2 Km ad den såkaldte Kystbane til Helsingør. Her var der en kort færgetur inden selskabet fortsatte Helsingborg C – Olskroken – Trollhättan – Mellerud – Kornsjø – Moss – Oslo S, en strækning på 601,6 Km ad den svenske Västkustbane og den norske Østfold bane.

Efter et kort ophold i Oslo fortsatte turen med de 457,2 Km fra Oslo S til Åndalsnes via Dombås. Herfra retur med Raumabanen til Dombås og videre med Dovrebanen til Trondheim, og direkte over i nattoget der ad Nordlandsbanen kører til Bodø, en samlet strækning på ikke mindre end 1050,3 Km.

Hjemrejsen gik Bodø -Trondheim – Dombås – Oslo S med kun en times ophold i Trondheim. Det betyder 1279,1 Km på ca. 21 timer.

Fra Oslo var der til Göteborg 457,9 Km via Charlottenberg – Kil – Trollhätten. Fra Göteborg til Helsingborg er der 244 Km og til sidst 46,2 Km fra Helsingør til København.

Di4.651 med dag ekspressen til Trondheim under ophold i Fauske. Klik for stort billede.

Alle disse strækninger udgør tilsammen 4182,5 Km. Turen blev saaledes gennemført paa 92,4 Km danske skinner, 990 Km svenske skinner og 3100,1 Km norske skinner. Turens samlede varighed var 2 døgn, 23 timer og 48 minutter. Det vil sige at selskabet har bevæget sig med en rejsehastighed på 52,28 Km/t. Hvis der derimod korrigeres for planlagte ophold undervejs har selskabet staaet stille i præcis 13 timer og bevæget sig i 2 døgn, 10 timer og 48 minutter, og derved faas at tog transporten skete ved en rejsehastighed på 71,13 Km/t.

Dag ekspressen mod Trondheim passerer Saltdalsfjorden. Klik for stort billede.

Fiksdalposten har forlagt disse oplysninger for overlægen paa Albatros sygehus
psykiatriske afdeling. Overlægens eneste kommentar var “Hmmmmm, interessant tilfælde, meget interessant tilfælde. Er deltagerne ogsaa er begyndt at fortælle om hændelser, der ikke kan lade sig gøre?”.

TMY 102 passerer Kil i retning mod Thorså. Klik for stort billede