Dansk mel.: På Sjølunds fagre sletter ……
- I Fjellands barske bjerge
der bygges og slaas bro.
Vi nyder landets frihed,
her kan jo alting gro.
Fra by til by vi lægger
en skinnevej saa lang,
thi jernbane-modeller,
ja, det er nu vor hang. - En fantasi saa mægtig
har givet landet liv.
Og alle delta´r aktivt
hver mand, hans børn og viv.
Taalmodigt og lidt anstrengt,
naar planer gennemgaas,
thi kreativiteten
skal støttes og forstaas. - Den store dag oprinder,
hvor togene skal ud.
Et sted paa Fjellands-kortet
er kaldt til gæstebud.
Med opladt sind og spænding
til mødet hen vi gaar
og koncentreret ser til,
at planer prøven staar. - Men er en stakkel kommet
for skade – ak og ve –
at nævne nye planer
og fællesraadet be´
om raad, kritik, ideer,
saa er der næppe levn
af staklens egne tanker:
….”De kutteklædtes hævn”. - Vor nationalret – “Muljen”
skal simre en dags tid.
Imens til “gemsebryggen”
vi sætter al vor lid.
Saadan har dét nu været
igennem mange aar.
En sans for traditioner:
I Fjelland alt bestaar! - Perfektionistens higen
er vores fælles tarv.
Vi opmuntrer hinanden
– ideer gaar i arv.
Fra Fjelkonge til Daisy
og Midtbane til havn,
vi bygger selv det hele:
– historie og sagn.
Hilmer Old-Jerne – 1912
Det er lykkedes os at få indspillet Den fjellandske Jernbanehymne af ma_kai_musik_studio. Den kan høres her: