Arendal Modelljernbaneklubb havde lavet et oplæg med en Fjellandsbane fra Almbag til Solåsen. Undervejs var der en afgrening til NSB i Nelaug. Vi fik det første køreplansudkast med de fastlagte tog til og fra NSB, og herfra lavede vi køreplanen for Fjellandsbanen. Vi måtte skaffe rullende FSB materiel til strækningens tog, og det blev venligt udlånt fra FSB´s 6 distrikt.
Almbag
Almbag var placeret som endestation, og det gav nogle udfordringer. På en endestation skal alle tog behandles, og det kræver mere sporplads end på en gennemkørselsstation.
Køreplanen blev lagt med nøjagtig prioritering af togvejssporene og rangerbevægelser. Der var en 2 timers periode sidst på sessionen hvor alle spor var belagt.
I praksis viste det sig at planlægningen kunne stå mål med forsinkelser og ændret togrækkefølge.
Almbag klarede sit første FREMO træf uden nogen nedbrud eller forstyrrelser i infrastrukturen.
Almbag – Bøylestad
Strækningen var opbygget af norske moduler og gengav fint en fjellandsk landskab. Strækningen var præget af et lige stykke og en enkelt svag kurve.
Bøylestad og Kløyva
Bøylestad holdeplads og sidespor var første ekspeditionssted. Der var et kort sidespor med tilslutning i begge ender, og i forlængelse var der en kort perron. Lige efter fulgte Kløyva ekspeditionssted. Det var et sporskifte med forbindelse til Nelaug, NSB ad det rette spor. Afvigende spor var med forbindelse mod Solåsen. Der var togekspedient i Kløyva for at betjene sporskiftet og de tilhørende signaler.
Mariero
Sidespor og holdeplads bygget efter Mariero ved Stavanger. Den store beton konstruktion er beregnet til at tøjre boreplatforme i Gand Fjorden.
Mariero – Mjølner Verk
Strækning var kurverig og igen meget fint fjellandsk landskab. Overgangen til Mjølner Verk var særlig harmonisk i såvel farver som landskabs konturer.
Mjølner Verk
Mjølner Verk sidespor og holdesplads var ubetjent, og nøglen til sidesporet blev opbevaret i Kløyva. Køreplanen var lagt således, at der kun var en krydsning mellem et kokstog og persontog sidst på køresessionen.
Der var derfor god plads for det rangerende godstog fra Solåsen til Almbag til at bruge hovedsporet til hensætning af vogne.
“Horisontalen”
Lige efter Mjølner Verk gik strækningen ud på højfjellet.
Fire norske moduler, der gengav et stykke af Bergensbanen, med snegallerier, snehegn og rensdyr. Den centrale sne del var færdig, mens overgangen til normal FREMO grønt manglede at blive helt færdig.
Samlet en god ide, der giver en varieret strækning.
Horisontalen – Solåsen
Strækningen bestod af norske moduler og var mest lige strækning med en kurve på en dæmning langs en sø lige før Solåsen.